Spør de troende!

Bufo viridis © Matt Reinbold

Spør de troende!

February 21, 2015      Nyheter      Torstein Seim      no responses

Anne Helene Utgaard og Pål Kolstø gjør oss oppmerksom på denne undersøkelsen som er sendt ut fra biskopen i Rom. Må besvares innen 1. mars.  Se på dette som  Det annet vatikankonsil i praksis!

Kjære katolske venner og kjente!

Som forberedelse til den store bispesynoden om familien i oktober 2015 har pave Frans på nytt bedt biskopene om å konsultere de troende på alle nivåer i kirken om deres syn på saken. Mange steder, for eksempel i USA og Australia, er innhenting av svarene til leg og lærd i full gang. Vi kjenner ikke til om noe skjer i Skandinavia.

Det skjemaet som er sendt ut fra Vatikanet er om mulig enda mer klossete enn det vi fikk i 2014. Noen studenter i samfunnsvitenskap og katolsk teologi i Tyskland har derfor i samarbeid med sine universiteter laget en forenklet utgave av skjemaet som nå distriubueres i en rekke land rundt om i verden.

I Om undersøkelsen 21022015 engelsk kan dere lese en beskrivelse av prosjektet. Det synes å være meget godt og profesjonelt utformet.

Og her kommer dere rett inn på skjemaet. Det er enkelt å fylle ut og man kan skrive så lite eller mye man vil i de åpne feltene. Trykk her.

Vær gjerne med på å spre skjemaet til flere katolikker!  Men det haster! Skjemaet må være besvart og sendt innen utgangen av  februar. Det er 100 % anonymt.

Dette er Det annet vatikankonsil i praksis. Biskopen av Rom og hans kolleger ber om våre tanker og synspunkter. Det må vi vel ta på alvor?

Med hilsen Anne Helene Utgaard og Pål Kolstø