Reformasjonen i dag

October 29, 2017      Nyheter      Torstein Seim      no responses

Norges Kristelige Studentforbund ( ofte kalt “Forbundet”) arrangerte “Forbundshelg” 6.-8.oktober 2017 på leirstedet Haugtun i Aust-Torpa i Oppland.

OVEK var invitert til en panelsamtale om REFORMASJONEN I DAG.
De ønsket å få belyst

Bakgrunnen for at OVEK ble invitert var:
Norges Kristelige Studentforbund er en økumenisk organisasjon, og det kunne vært svært spennende å få innfallsvinkler og tanker fra et progressiv katolsk syn.  Aasmund Rorbert Vik deltok på vegne av OVEK.

Paneldeltakerne fra venstre ordstyrer Ingvild Yrke fra landsstyret i Forbundet, assisterende generalsekretær i Norske kirkeakademier Frøydis Indgjeringen, professor Halvor Moxnes og Aasmund Vik.

Det ble en god og engasjert samtale om hvilke reformasjoner vi kan trenge i kirken(e) i dag, bl.a. en økumenisk reformasjon, og å gi kvinner flere og større oppgaver innen kirkene. De vel 40 ungdommene fra hele landet tok interessert del i samtalen og Forbundet er interessert i å invitere flere til økumeniske møter.

Halvor Moxnes og Aasmund vik hadde en wokrshop, som de tok på sparket og kalte det “Jesus og Frans av Assisi som idealer i dag” … det viste seg at de fleste av studentene ville være med og det gikk over all forventning å engasjere tilhørerne.

Deretter var vi en liten gruppe som planla den økumeniske gudstjenesten
som avsluttet en god og vellykket helg sammen med studenter
fra bl.a. Peru og Zimbabwe.