Nyhetsbrev 2 2012

Last ned Nyhetsbrev nr. 2 2012

Nyhetsbrev nr 2 2012

Kjære lesere!

Dette nummeret av Nyhetsbrevet er viet minnet om at det er 50 år siden Det annet vatikankonsil for første gang tråtte sammen under ledelse av pave Johannes 23. Det skjedde den 11. oktober 1962. Tiden etter konsilet var preget av gaudium et spes – glede og håp. Og mange ting ble forandret i kirken. Det takker vi Gud for og gleder oss over.

Samtidig erkjenner vi at innflytelsesrike krefter i Vatikanet på et tidlig tidspunkt greide å bremse ned gjennomføringen av alle de vedtatte og påbegynte reformene fra konsilet. På 90-tallet begynte en del av overgrepsakene i kirken å bli kjent, og etter h vert førtet kombinasjonen av den konservative dreiningen i Vatikanet og vergrepssakene til at reformbevegelser ble født. OVEK ble offisielt stiftet i 2002, og feirer 10 år i år! 35 år etter konsilet uttrykte fr. Victor seg slik i St. Olav:

I dag, trettifem år senere, er det en mer konservativ, kontrollerende ånd enn pave Roncallis [Johannes 23s] som synes å prege Vatikanet. For oss som var unge og opplevde den livfulle dynamikken under konsilet, kan det til tider fortone seg som om Sigrid Unsets udødelige ord «alle ilder brenner ut omsider» har innhentet kirken. Men det er liv; glørne fra konsilet fremdeles. Det trengs bare et pust fra den Hellige Ånd for å blåse liv i dem igjen.