Leder 4. juni 2023

June 4, 2023      Leder      Torstein Seim      no responses

Hva er det med de nordiske katolske kirkene?
Er det et problem at de er minoritetskirker i sine land?

Når den tyske bispekonferansen ønsker å gi velsignelse til samboende par av i løpet av tre år, så lager den nordiske bispekonferansen et notat som bringer tanken tilbake til middelalderen. Hvorfor kunne ikke hyrdebrevet stå ved det de sier  «Kirkens lære er ikke å vingeklippe kjærligheten, men å la den sveve» . La den sveve for alle. Men siste setning i hyrdebrevet gir håp:
«Måtte vårt katolske fellesskap, så mangefasettert og farverikt, bære vitnesbyrd i sannhet om denne kjærlighet.»

I programmet Kompass,  link her   til nettsiden vår sier Biskop Bernt: ” Jeg personlig ville ikke nektet samboende nadverd.” Vår katolske kirke i Norge må ikke bli en nødhavn for prester fra den Norske Kirke som ikke godtar deres vigselsordninger. Det at kirken vår er mangefasettert betyr også at homofile og transpersoner kan finne et hjem hos oss.

«Majoriteten av klodens befolkning kaller seg troende, og det burde få religionene til å gå i dialog med hverandre for å beskytte naturen, forsvare de fattige og bygge et nettverk av gjensidig respekt og broderlighet.’

Pave Frans’ ord (Laudato Si’ Kap.5.201) gjelder ikke bare de store internasjonale sammenhengene, det handler også om oss i Norge.

Torstein Seim