HØSTSEMINAR 2019

September 26, 2019      Akademiet OVEK, Seminar      Torstein Seim      no responses

Tirsdag 15. oktober kl 19:00
Sted: Rosahjemmet på Katarinahjemmet
Gjørstads gate 9, 0367 Oslo

Theresa Tolmie-McGrane

Åndelig misbruk og dens virkning på troen
Hvordan fysiske, psykiske og seksuelle overgrep utført av religiøse kan påvirke ens tro og livet generelt.

Lett servering
Entre kr. 50,-
Ingen påmelding

Skotske Theresa Tolmie-McGrane vokste opp på barnehjemmet Smyllum Park utenfor Glasgow.

Hjemmet ble drevet av den katolske ordenen Daughters of Charity, som tok imot fattige og foreldreløse barn. I løpet av de elleve årene Theresa bodde der, fra hun var seks til hun var sytten, ble hun utsatt for de verste overgrep, i likhet med de øvrige barna.

Men i mot­setning til de fleste andre ble Theresa en overlever, og hun er nå et sentralt vitne i straffesakene som pågår fortløpende i Skott­land mot prester og nonner som ble arrestert i fjor.

Sam­tidig har hun en høyprofilert rolle i den nasjo­nale utredningen som er under arbeid om forholdene ved Smyllum Park og tilsvarende institusjoner. Kirken nyttiggjør seg også hennes erfaringer i sitt arbeid med overgrepssakene.

I dag er Theresa bosatt i Fredrik­stad hvor hun virker som psykolog og healer og hjelper andre med å takle sine liv.

Foredraget holdes på norsk.

her er plakaten Plakat høst 2019

Les om henne i NRK