Har OVEK livets rett?

September 14, 2024      Leder      Torstein Seim      no responses

Er det behov for en organisasjon som OVEK i Norge? Ja. Nå mer enn noensinne. Men den når uhyre få. I dag er vi 27 medlemmer.  I 2024 har vi fått 2 nye medlemmer.  Men vi har aldri vært mer enn 130/150 medlemmer. Det har vært noe tilbakegang etter hvert. Vi må også ta med at vi nå har et bedre system for å holde orden på hvem som har betalt kontingent nå. Vårt nyhetsbrev går til 93 personer/organisasjoner.

Når jeg ser på de som har betalt kontingent i 2024 ser jeg at de er relativt godt voksne.

Når vi var over 100 så vi for oss at vi var starten på en ny folkelig bevegelse, slik det har blitt mange steder i Europa. Men det er i land som også har store katolske menigheter.

Av og til tenkte jeg at vi hadde jo fått Frans som pave, og det var ikke behov for oss lenger. Men de reaksjonære kreftene finnes. Hyrdebrevet fra 2023 viste det. Det er med andre ord ikke behovet for OVEK som gjør at jeg foreslår at vi bør avvikles i vår nåværende form.

Siden vi ble startet har vi fått «Skeivt kristen nettverk», Samarbeidsrådet for tros og livssynsorganisasjoner har også tatt opp dette en del av de skeives problemer innen kirkesamfunn.

Vi har hatt ledere med stor kirkelig kunnskap, jeg er bare en dyktig byråkrat som har tatt på meg ledervervet for at vi ikke skulle bli nedlagt.  Jeg føler meg absolutt «medskyldig» i at vi ikke ble nedlagt etter pandemien. I januar 2024 varsla jeg styret om at jeg ikke tar gjenvalg i 2025.
I sirka 15 år har jeg hatt ansvaret for nettsiden vår, jeg vil senest fra 1. januar 2025 ikke lenger ta på meg dette ansvaret.  I nyhetsbrevet våren 2024 spurte vi om det var noen som kunne tenke seg å ta på seg denne oppgaven. Ingen meldte seg.

Jeg har også tatt ansvar for FB gruppa vår, det vil jeg heller ikke ha.

Men Akademiet -Også vi er kirken, kirkeakademiet vårt skal ikke legges ned. Etter styremøtet 12. september er jeg optimistisk. Vi vil ikke bli helt borte, bare være noe mer sovende enn i dag ( om det går an)

Velkommen til årsmøte og seminar lørdag 12. oktober.

Torstein Seim