Ber ny pave diskutere sølibatet

April 19, 2013      Nyheter      Torstein Seim      no responses

Biskop Bernt Eidsvig, mener den neste paven bør like rampelyset, og at han bør diskutere sølibatskravet.

(fra nrk.no)

– Mediene må forstå seg på ham

Bernt Eidsvig har ingen innflytelse på pavevalget, men har likevel klare forventninger til hvilke egenskaper han mener den neste paven bør ha, skriver Dagen.

– Vi trenger en pave som kan uttrykke seg slik at mediene forstår seg på ham. Han bør like det offentlige livet. Alt han gjør, vil bli sett av hele verden, sier Eidsvig.

Prestemangel

Den katolske kirke krever at deres prester skal leve i sølibat, noe Eidsvig mener det er viktig at den neste paven ønsker å diskutere

– I den vestlige verden er det en prestemangel, både i Europa og til dels også i Nord-Amerika. Det er på tide å ta opp en del prinsipielle spørsmål, det håper jeg den kommende paven er i stand til, sier Eidsvig.

– Den nye paven bør ha en vilje til å se på sølibatet på nytt. Det er viktig å ta diskusjonen med en viss åpenhet. Jeg vil ikke spekulere på hva konklusjonen blir, men paven bør ta diskusjonen.