Viganò-saken

April 1, 2019      Nyheter      Torstein Seim      no responses

I juli i fjor ble den amerikanske kardinalen Theodore  McCarrick  den første kardinal i moderne tid som gikk av da pave Frans godtok hans avskjedssøknad. Da hadde det blitt fremsatt troverdige påstander om at han i en årrekke hadde begått seksuelle overgrep mot prestestudenter og andre.

I august offentliggjorde tidligere nuntius til USA Carlo Maria Viganò et langt brev der han hevdet  at paven har sett gjennom fingrene med overgrepsanklagene mot McCarrick i flere år. Han krevde også pavens avgang. Viganò har siden fått støtte fra noen av pavens konservative kritikere. Klassekampen (26. august og 6. oktober) skriver at dette har fått flere til å spekulere på om det pågår en kampanje for å bli kvitt pave Frans av krefter i kirken  som anser ham for å være for liberal. Avisen påpeker også at Viganò har kritisert den reformvennlige paven tidligere og er velkjent for sine homofiendtlige holdninger.

I Nyhetsbrevet vil vi gi våre lesere mulighet til å lese to av sakens viktigste dokumenter i norsk oversettelse gjort av Pål Kolstø.
Nyhetsbrevet kommer snart i posten og vil så bli lagt ut på nettsiden vår.