Synoden

October 2, 2023      Nyheter      Torstein Seim      no responses

I disse dager starter i Roma første del av Synoden om Synodalitet I kirken. Her skriver teologen Fr. James Martin SJ litt om hva synodalitet er og forklarer også hvorfor det blant de mest konservative biskopene særlig i USA er så kritiske til pave Frans og hans engasjement for en kirke som lever mer synodalt.

Her kan du lese artikkelen

Den nordiske bispekonferansen var svært tilbakeholden i forhold til pavens initiativ om en verdensomspennende undersøkelse om hva det katolske legfolket mente om fellesskap, deltakelse og misjon i vår samtid. Noe skjedde etter hvert i Sverige og Danmark, men de norske biskopene avviste oppfordringen fra Frans og begrunnet det bla med at de kjente til hvordan legfolket i vårt land tenker, og at her er store avstander som vanskeliggjør prosjektet i vårt land.