Leder 24. mars 2023

March 24, 2023      Leder      Torstein Seim      no responses

Lørdag 4.mars ble jeg valgt til leder i OVEK. Jeg er ikke valgt fordi jeg er en skarpskodd teolog, men jeg er en god organisator og vil spille på alle dyktige og reformvennlige mennesker i styret, i Norge og i Verden.

Etter at Frans ble pave følte vi at vi var blitt hørt. Han sto støtt på det andre vatikankonsils grunn. Var det behov for OVEK? Mange mente nok vi ikke trengtes, og det var tyngre å organisere virksomheten.

OVEK ble startet for å ivareta arven etter det andre vatikankonsil.

Frans har tatt initiativet til «den synodale prosess». Legfolket skulle bli hørt. Men mange mektige og konservative menn ønsker ikke dette. Vi har hatt et seminar om temaet, og vil følge dette opp. Vi sender en representant til Roma på «We are Churcn International (WAC)” sin samling om temaet.

Men vi er heldigvis ikke alene. Kardinal Robert W. McElsroy, San Diego USA, ber kirken se på sin sitt syn på gjengifte og på homofili og på synd og seksualitet. Bare det å stille spørsmålet fører til voldsom kritikk.  Les hva han svarer på nettsiden vår.
Det at en kardinal tar opp disse spørsmålene gir håp for kirken, og vi må alle være der for så støtte ham og andre.  Og den motbøren han får viser at det dessverre er behov for OVEK.

Men vi er heldigvis ikke alene, jeg har funnet ut at det er flere enn «We are church» som ønsker reformer i kirken. Det finnes en organisasjon som heter” Association for the Rights of Catholics in the Church”. Og flere andre vil jeg finne etter hvert gjennom nettverket vårt.  Diskusjonene om synodalitet som er ført I Tyskland blant prester og legfolk er også oppløftende.

Jeg skjønner at pave Frans kan bli trøtt av de mange kreftene som innen kirken prøver å motarbeide ham. I 10 år har han ståtte i stormen, håper han orker litt til.

Torstein Seim