Irland: debat ønskes om kvindelige præster

Bufo viridis © Matt Reinbold

Irland: debat ønskes om kvindelige præster

December 3, 2015      Nyheter      Torstein Seim      no responses

Følgende informasjon er hentet fra “Vi er også kirken” i Danmark  sin nyhetsbulletin nr 13:

Vrede over ”den systematiske undertrykkelse af kvinder i den katolske kirke” har fået tolv præster til den 1. november at offentliggøre en protest med krav om ”en fri og åben diskussion af kirkens udelukkelse af kvinder fra besluttende organer og præsteskabet i kirken”.

De tolv præster, hvoraf nogle er sognepræster, andre ordenspræster, gør opmærksom på, at Johannes Paul II’s forbud i 1994 mod at diskutere emnet kvindelige præster ikke har fået flertallet af troende katolikker til at tie. Det har derimod gjort præster og biskopper tavse, for de ved, at rejser de spørgsmålet, vil de blive ramt af alvorlige sanktioner. Men den nuværende situation er meget ødelæggende og fjerner både mænd og kvinder fra kirken, fordi de er forbitrede over biskoppernes uvillighed til at åbne op for en debat.

En af underskriverne er sognepræst Roy Donovan. Han udtaler, at kirkens paver, biskopper og præster gennem tusinder af år er blevet hjernevasket til at se alt gennem mandens øjne.

”Jeg tror, at synoden i Rom har demonstreret kirkens uretfærdige og fordomsfulde holdning til kvinder. 270 mænd og ikke en eneste kvinde stemte om emner, der vedrørte familien”, siger han. Fr. Flannery bakker ham op: ”kvinders manglende stemmeret på synoden er en skandale”. Det er altså ikke kun ordination af kvinder til diakoner og præster, de tolv præster ønsker debatteret, men også kvinders deltagelse i de besluttende kirkelige organer.

(Kilde: National Catholic Reporter 6. november 2015